Eerste hulp bij ondernemersconflicten (EHBO)

U bent de financiële huisarts van uw klant. Hij verwacht dan ook dat u ‘eerste hulp’ kunt verlenen bij dreigende ondernemersconflicten. Maar hierbij liggen ook mogelijke aansprakelijkheid en dispuut met de klant op de loer. Wat zijn de eerste punten van aandacht?

U weet dat conflicten -van welke aard dan ook- bij onvoldoende professionele begeleiding, volledig uit de hand kunnen lopen. Denk alleen al aan de verloren uren en torenhoge juridische kosten, wanneer het tot een rechtszaak komt.

Hoe en vooral wanneer maakt u ‘gevoelige zaken’ bespreekbaar? 

Van belang is dat u (basis)kennis heeft van een aantal bekende fenomenen uit de ‘mediationwereld’. Bijvoorbeeld hoe u zelf acteert en dit goed toepast bij een dreigend conflict.

Welke stappen neemt u om een goed beeld van het mogelijke geschil te krijgen? Wat zijn belangrijke do’s en don’ts?

  • Wanneer is er sprake van contra-indicatie?
  • Praktische tips om het dreigende geschil in kaart te krijgen
  • Wat zijn de valkuilen: bezint eer ge begint! 
  • Inzicht krijgen in de betrokken partijen: analyse van de gesprekspartners en het lezen van non-verbale communicatie
  • Bekende fenomenen in de mediation/conflictbemiddeling: o.a. het toepassen van ruziemodellen, de dramadriehoek en mediationmatrix
  • Belangrijkste do’s en don’ts
  • Veel praktijkvoorbeelden

U signaleert dreigende conflictsituaties in een voorstadium en u heeft de nodige bagage om daarop adequaat te reageren.

U voorkomt dat zaken verder uit de hand lopen.

Accountant (-vennoot), relatiebeheerder, belastingadviseur, fiscaal vennoot en juridisch adviseur.

€ 245 per persoon (excl. btw) *

*Dit is inclusief koffie/thee en soep met broodjes

Drs. S. Schilder FM RV

Drs. S. Schilder FM RV

Fiscaal adviseur en mediator
Bekijk LinkedIn profiel »
NBA

NBA

In aanvraag
RB

RB

4 algemeen
NOB

NOB

Eigen inbreng volgens PE-reglement
NIRV

NIRV

4

Aanmelden

Deelnemer 1

Deelnemer 2

Factuurgegevens